Waarom deelnemen?

Promotie van gezonde tussendoortjes op school en aanleren van een gezonde gewoonte

Een tussendoortje kan kinderen helpen om hun energie-inname te spreiden over de dag. Met (maximum) twee tussendoortjes blijft de concentratie tussen de hoofdmaaltijden beter op peil. Goed gekozen, gezonde tussendoortjes kunnen bovendien de voeding aanvullen. 

 

Fruit en groenten zijn zulke gezonde tussendoortjes. Ze leveren energie en onmisbare voedingstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Daarom moeten we dagelijks zowel groenten als fruit eten, én afwisselen tussen de verschillende soorten. In het kader van het project wordt enkel vers fruit aangeboden, geen fruitsap of gedroogd fruit. Die kunnen vers fruit niet vervangen en het is vooral de consumptie van vers fruit en verse groenten die moet gestimuleerd worden.

 

Ook melk is een prima gezond tussendoortje. Witte melk, zoals magere, halfvolle of volle melk, levert naast kwaliteitseiwitten ook bepaalde vitaminen en mineralen waaronder calcium. Zin in variatie? Ook andere zuivelproducten leveren alle voordelen van melk. Denk maar aan een potje ongezoete yoghurt, een glas karnemelk, plattekaas of kwark. Dit in combinatie met vers fruit maakt het gezonde tussendoortje helemaal af. 

Een gezamenlijk consumptiemoment: zien eten, doet eten!

Leerlingen ontdekken samen verschillende (onbekende) fruit-/groentesoorten en melkproducten (halfvolle en volle melk). Kinderen leren deze producten beter kennen door te proeven. 

 

De variëteit aan fruit en groenten geeft de mogelijkheid tot een gezamenlijk klasmoment met hoge pedagogische waarde: het aanbieden van minder traditioneel fruit lokt een discussiemoment uit waar leerlingen meer leren over bepaalde fruitsoorten. Allochtone leerlingen krijgen de kans om te praten over fruit dat in hun cultuur ‘gewoon’ is, wat zorgt voor een positief effect op hun eigenwaarde en hun plaats in de groep.

Positieve effecten: ook thuis!

Leerlingen zijn door het project vaak ook thuis bereid om meer te proeven! Positieve ervaringen en reacties van de kinderen kunnen ouders stimuleren om ook na de gesubsidieerde periode fruit, groenten en melk mee te blijven geven.

 

Door het project bieden ouders ook thuis vaker fruit, groenten en melk aan en geven ze ook op niet verplichte dagen fruit, groenten en een melkproduct mee naar school als tussendoortje.

 

Ook de variatie aan producten heeft een effect: kinderen nemen bijvoorbeeld vaker minder traditionele stukken fruit mee naar school.

De tegenstand die was er, maar na een tijdje hadden we wel ouders die zeiden “dank u wel, mijn kind eet nu een kiwi”.
- getuigenis van een school

De subsidieperiode werkt drempelverlagend

De gesubsidieerde periode verlaagt de drempel voor zowel scholen als ouders om te participeren aan het project. De subsidieperiode geeft scholen de kans om:

  • een volledig gezondheidsbeleid uit te bouwen.
  • door in te stappen in het Oog voor Lekkers verhaal, is het geloofwaardig om ook andere gezonde zaken te promoten, zoals geen frisdrank en enkel water op school.
  • alle leerlingen te betrekken. 
  • de factuur naar de ouders te beperken. De gesubsidieerde periode neemt drempels weg bij ouders die vroeger aangaven niet voor een abonnement te kunnen/willen betalen omdat ze de financiële mogelijkheid niet hebben of omdat het kind het niet wilt (“Mijn kind eet geen fruit, dus ik ga geen abonnement betalen.”).

Enkele getuigenissen: 

  • “Het stimuleren van het eten van fruit en groente zou een evidentie moeten zijn. Door de gesubsidieerde periode trekt men ook gezinnen over de streep die dat niet doen. Die kinderen krijgen dan via de school 'de smaak te pakken'. Het is ook een signaal naar ouders toe dat dat belangrijk is voor kinderen.”
  • “Daar de fruitactie gesubsidieerd wordt, wordt de totaalprijs voor de ouders verlaagd, wat op zijn beurt voor de ouders een extra stimulans kan zijn om de kinderen aan te moedigen gezond te eten. In ons geval waren we sowieso van plan onze dochter te laten deelnemen aan de fruitactie, ook al was die niet gesubsidieerd. Het is dan bijgevolg een leuke aanmoediging als een deel van het fruit gesubsidieerd is. Waarvoor dank.”
  • “Alle kinderen krijgen de kans om vers fruit te eten, dat aan zeer democratische prijzen na de gesubsidieerde bedeling. Goed initiatief!”