Waarom deelnemen?

Promotie van gezonde tussendoortjes op school en aanleren van een gezonde gewoonte

Een tussendoortje helpt kinderen om hun energie-inname te spreiden over de dag. Tussen het ontbijt en het middagmaal, en in de loop van de namiddag zijn goede momenten voor een tussendoortje. Het houdt bovendien de concentratie van kinderen op peil. Goed gekozen tussendoortjes zoals groenten, fruit en melk leveren bovendien essentiële voedingsstoffen.

 

Fruit en groenten zijn zulke gezonde tussendoortjes. Verse groenten en fruit hebben een gunstig effect op onze gezondheid en leveren energie en onmisbare voedingstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Daarom moeten we dagelijks zowel groenten als fruit eten, én afwisselen tussen de verschillende soorten. In het kader van Oog voor Lekkers wordt enkel vers fruit en verse groenten aangeboden, geen fruitsap of gedroogd fruit. Die kunnen vers fruit namelijk niet vervangen, ze bevatten minder vezels en meer suikers dan vers fruit. Van fruitsappen en smoothies hebben kinderen bovendien minder snel een vol gevoel dan van fruit in zijn geheel. Het is vooral de consumptie van vers fruit en verse groenten die gestimuleerd moet worden.

 

Ook melk is een prima tussendoortje. Witte melk, zoals magere, halfvolle of volle melk, levert naast kwaliteitseiwitten ook bepaalde vitaminen en mineralen waaronder calcium. Zin in variatie? Ook andere zuivelproducten leveren deze voedingsstoffen. Denk maar aan een potje ongezoete yoghurt, een glas karnemelk, plattekaas of kwark. Dit in combinatie met vers fruit maakt het gezonde tussendoortje helemaal af!

 

Wil je meer weten over de plaats van groenten, fruit en melk in een gezond voedingspatroon? Bekijk dan de informatie bij de voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Voedingsdriehoek
Voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven

 

Zien eten, doet eten!

Dankzij het project Oog voor Lekkers ontdekken leerlingen samen verschillende fruit-/groentesoorten en melkproducten (halfvolle en volle melk). Kinderen leren deze producten beter kennen door te proeven. 

 

De variëteit aan fruit en groenten geeft de mogelijkheid tot een gezamenlijk klasmoment met hoge pedagogische waarde: het aanbieden van minder traditionele fruit-/groentesoorten lokt een gelegenheid tot uitwisseling uit waar leerlingen meer te weten komen over deze verschillende soorten. Allochtone leerlingen krijgen de kans om te praten over fruit of groenten die in hun cultuur ‘gewoon’ zijn, wat zorgt voor een positief effect op hun eigenwaarde en hun plaats in de groep.

 

We moedigen de juf, meester of directeur ook aan om zelf fruit, groenten en melk te consumeren in het bijzijn van de kinderen. Hou er wel rekening mee dat de producten voor de leerkracht of de directie niet in aanmerking komen voor de subsidie.

Positieve effecten: ook thuis!

Leerlingen zijn door het project vaak ook thuis bereid om meer te proeven! Positieve ervaringen en reacties van de kinderen kunnen ouders stimuleren om ook na de gesubsidieerde periode fruit, groenten en melk mee te blijven geven.

 

Door het project zijn ouders meer gemotiveerd om thuis ook vaker fruit, groenten en melk aan te bieden en daarenboven om op andere dan de afgesproken dagen fruit, groenten en een melkproduct als tussendoortje mee te geven naar school.

 

Ook de variatie aan producten heeft een effect: kinderen nemen bijvoorbeeld vaker verschillende soorten en ook minder traditionele stukken fruit mee naar school.

 

De tegenstand die was er, maar na een tijdje hadden we wel ouders die zeiden “dank u wel, mijn kind eet nu een kiwi”.
- getuigenis van een school
Veel kinderen leerden dat ze meer lekker vinden dan appels, bananen en aardbeien. Mission accomplished.
- getuigenis van een school

De subsidieperiode werkt drempelverlagend

De gesubsidieerde periode verlaagt de drempel voor zowel scholen als ouders om te participeren aan het project. Deelnemen aan Oog voor Lekkers en de subsidieperiode geven scholen de kans om:

  • een volledig gezondheidsbeleid uit te bouwen.
  • op een geloofwaardige manier ook andere gezonde zaken te promoten, zoals geen gesuikerde dranken op school.
  • alle leerlingen te betrekken. 
  • de factuur naar de ouders te beperken. De gesubsidieerde periode neemt drempels weg bij ouders die vroeger aangaven niet voor een abonnement te kunnen/willen betalen omdat ze de financiële mogelijkheid niet hebben of omdat het kind het niet wilt (“Mijn kind eet geen fruit, dus ik ga geen abonnement betalen.”).

Enkele getuigenissen:

Het stimuleren van het eten van fruit en groente zou een evidentie moeten zijn. Door de gesubsidieerde periode trekt men ook gezinnen over de streep die dat niet doen. Die kinderen krijgen dan via de school 'de smaak te pakken'. Het is ook een signaal naar ouders toe dat dat belangrijk is voor kinderen.
Daar de fruitactie gesubsidieerd wordt, wordt de totaalprijs voor de ouders verlaagd, wat op zijn beurt voor de ouders een extra stimulans kan zijn om de kinderen aan te moedigen gezond te eten. In ons geval waren we sowieso van plan onze dochter te laten deelnemen aan de fruitactie, ook al was die niet gesubsidieerd. Het is dan bijgevolg een leuke aanmoediging als een deel van het fruit gesubsidieerd is. Waarvoor dank.
Alle kinderen krijgen de kans om vers fruit te eten, dat aan zeer democratische prijzen na de gesubsidieerde bedeling. Goed initiatief!